BRANDING AND FEASIBILITY STUDY CAR FREE DAY SEBAGAI EVENT TOURISM BARU DI BANGKALAN

Authors

  • Fachrur Rozi Universitas Trunojoyo Madura
  • Dinara Maya Julijanti Universitas Trunojoyo Madura

Keywords:

Branding, Car Free Day, Feasibility Study, Wisata Halal Kab. Bangkalan

Abstract

Abstrak:

Events adalah motivator penting dalam pariwisata, dan figur menonjol dalam rencana pengembangan dan pemasaran dari kebanyakan destinasi (Getz, 2008:403). Feasibility study event tourism adalah studi analisis yang digunakan untuk mengukur dan menilai tingkat kelayakan pada sebuah lokasi  Kegiatan ini dilakukan untuk dapat mengetahui seberapa layak suatu rencana proyek tersebut. car Free Day bertujuan untuk mensosialisasikan kepada masyarakat untuk menurunkan ketergantungan masyarakat terhadap kendaraan bermotor. Bangkalan sebagai kabupaten yang berada di paling ujung barat Madura ingin mengembangkan kegiatan Car Free Day ini sebagai kegiatan Event pariwisata. Selain bermanfaat untuk menekan angka polusi udara, juga untuk mengurangi ketergantungan dengan kendaraan bermotor. Feasibility study akan dilakukan di Alun-alun Bangkalan sebagai pusat kerumunan massa. Teori yang akan digunakan adalah teori branding, komunikasi pemasaran Terpadu, konsep halal, dan teori studi kelayakan wisata dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Temuan pada penelitian ini, car free day di Bangkalan layak dijadikan sebagai event tourism karena terdapat something to see, something  to do, something To buy. Dengan demikian peluang peningkatan perekonomian di Bangkalan mulai terbuka kembali.     

 

Abstract:

Events are important motivators in tourism, and prominent figures in the development and marketing plans of most destinations (Getz, 2008:403). The feasibility study of event tourism is an analytical study used to measure and assess the level of feasibility in a location. This activity is carried out to determine how feasible a project plan is. Car Free Day aims to socialize with the community to reduce the community's dependence on motor vehicles. Bangkalan, as a district located at the westernmost tip of Madura, wants to develop Car Free Day activities as a tourism event. In addition to being useful for reducing air pollution, it is also to reduce dependence on motor vehicles. A feasibility study will be conducted at the Bangkalan square as a center of mass gathering. Of course, in the feasibility study, it is also important to prioritize the halal concept as a Halal Tourism Roadmap in Madura. The theories that will be used are branding theory, Integrated Marketing Communication, the halal concept, and the theory of tourism feasibility studies with a qualitative descriptive approach. The findings in this research, car free day in Bangkalan is feasible to be used as a tourism event because there are something to see, something to do, something to buy. Thus, the opportunity to improve the economy in Bangkalan is beginning to open up again.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-29

Issue

Section

Articles